Meer weten over de camping, de boerenwerkzaamheden, activiteiten, skimogelijkheden en de heerlijke, comfortabele verhuur mogelijkheden? www.hetboerenhof.com

Camping Het Boerenhof 2006-2016 Gezien veel van onze dagelijkse werkzaamheden jaar in jaar uit toch weer terugkomen, leek het ons leuk om voorlopig de terugblik van het 10-jarig jubileum als eerste oftewel laatste blog voor de lezers te laten staan. Zin om onze dagelijkse bezigenheden te ontdekken? Kopje thee erbij en "lees verder het verleden in" en leef zo met ons mee.....

Want to read this blog in your own language? Scroll down, right menu. Toto blog čitat po Slovensky? Pouzivajte Google Translate, dole vpravo. Dieser Blog lesen in Ihre eigene Sprache? Google Translate rechts unten.

zaterdag 28 september 2013

Paddenstoelenoogst, en het eerste bessensap

Zo ziet dat eruit, als champignons gewoon in de wei groeien.....zoeken naar witte, een beetje uitstekende kopjes. De wei loopt een beetje af, en ik heb gemerkt dat "bergop" zoeken het beste gaat, dus ik loop eerst omlaag de wei in, en kom dan terug naar boven. Bij goede omstandigheden succes gegarandeerd!
(heb pas gehoord dat een van de goede omstandigheden niet alleen warmte tijdens de dag is, maar ook een koude nacht!) En als je bijvoorbeeld van schelpen zoeken op het strand houdt? Dan vind je paddenstoelen zoeken ook leuk! Heerlijk ontspannend en dan dat gevoel als je met je buit naar huis komt.....
Maar er was nog meer te oogsten! We hadden voor het eerst eigen druifjes, heerlijk, maar wel met van die irritante pitjes.... De oogst was eigenlijk groter, maar de kippen hadden ze ook ontdekt....Ik ga er voor het eerst sap van maken en daarom heb ik ook nog gauw de allerlaatste vlierbessen gescoord. (ben ik ieder jaar weer te laat voor, zo ook nu :)
Deze grote paddenstoelen zijn parasolzwammen, die kunnen flink groot worden. Maar zo, als ze nog niet open zijn, zijn ze een ware delicatesse, en dus een mooie vangst! Bakken is het lekkerst voor deze jonge paddenstoelen (alleen de hoed, steel is niet lekker), maar vandaag worden ze lekker gepaneerd.
 Dat gaat heel normaal, zoals ook gewone schnitzels, de hoed in stukken, en dan met bloem, ei, paneermeel. Heerlijk! We hebben de aanwezige gasten ook eens laten proeven.
Mag ik je voorstellen aan mijn nieuwste aanwinst: een heuse ontsapper, geërfd (want ik ben er heel trots op dat ik hem mag gebruiken!) van Mieke en Finy uit Heerlen. Zij hebben hun hele leven een hééle grote groententuin gehad, en deze pan dus veel gebruikt. Vandaag dus hiermee het eerste sap gemaakt, van druiven en vlierbes. Dit sap heb ik daarna voorzien van suiker, en als siroop in jampotjes gedaan. Flessen klinkt logischer, maar in mijn voorraad rek, stapelen jampotjes beter. 
En dan kan ik steeds een kleine hoeveelheid openmaken, lijkt mij goed plan, bovendien, de buren doen het ook zo..... Dus..... (integreren = niets vragen, gewoon nadoen...)   :)
Heerlijk op de griesmeel of custardpudding (ken je dat eigenlijk nog? haha)  
Hier het pureren van de champignons. De mooie kleine zijn gebakken en losgevroren in de diepvries, en de grote worden gebakken en tot een lekkere saus gepureerd. Deze wordt dan aan de kook gebracht, en heel heet in kleine potjes gedaan, wordt vanzelf vacuüm, en dan is dat in de winter handig voor in de jus of in de soep. Lekker!
 Hier de opbrengst van vandaag,het bessensap en de champignonsaus, laat de winter maar komen! ik zet ze op de kop een hele middag weg met een warme deken erover, zodat alle potjes goed vacuüm worden. De etiketjes liggen ook al klaar.
 Het is een heel prettig gevoel, om voorraad aan te leggen van wat de natuur je biedt, voor andere tijden van het jaar. Een gevoel te zorgen voor je gezin, en het comfort, de rijkdom uit de natuur op je plank te hebben staan. Klinkt misschien niet "2013" maar ik vindt het heerlijk. En ik heb er de tijd voor, ik maak er de tijd voor. (want altijd ook andere nuttige werkjes hier) Leuk om te doen, lekker om te eten.En je kan dat fruit toch niet aan de boom laten hangen?