Meer weten over de camping, de boerenwerkzaamheden, activiteiten, skimogelijkheden en de heerlijke, comfortabele verhuur mogelijkheden? www.hetboerenhof.com

Camping Het Boerenhof 2006-2016 Gezien veel van onze dagelijkse werkzaamheden jaar in jaar uit toch weer terugkomen, leek het ons leuk om voorlopig de terugblik van het 10-jarig jubileum als eerste oftewel laatste blog voor de lezers te laten staan. Zin om onze dagelijkse bezigenheden te ontdekken? Kopje thee erbij en "lees verder het verleden in" en leef zo met ons mee.....

Want to read this blog in your own language? Scroll down, right menu. Toto blog čitat po Slovensky? Pouzivajte Google Translate, dole vpravo. Dieser Blog lesen in Ihre eigene Sprache? Google Translate rechts unten.

vrijdag 4 oktober 2013

Samenwerkende kippenmoeders......

Ze wonen samen in de schapenstal, het verhaal van twee kippenmoeders......

Er waren eens 2 kippen die tegelijkertijd broeds waren, en ieder had 5 eieren van mij gekregen om op te zitten. Ieder zijn eigen plekje in een leeg konijnenhok. Er ging van alles mis, want blijkbaar waren enkele eieren niet bevrucht, en die verdwijnen dan zomaar (de kip eet/ruimt dat helemaal op) Uiteindelijk kreeg na 21 dagen de bruine kip 4 kuikens en bij de grijze kip plofte ook het laatste ei uit elkaar (de geur van een 20 dagen oud ei stel je je maar beter niet voor). Die arme kip had dus al die tijd voor niets gebroed, en wilde zo graag moeder worden. Toen besloot ik om een van de 4 kuikentjes aan de grijze kip geven ter adoptie, zodat ze tenminste iets te doen had. Enkele dagen zaten deze kippen met hun kroost apart, en nadat ik dacht dat het kuikentje nu wel zou snappen dat de grijze kip haar moeder is, besloot ik dat de schapenstal groot genoeg zou zijn voor 2 kippenmoeders. Ik maakte wel op de helft een hekje van kippegaas tussen ze in, want kippenmoeders verdedigen hun kroost altijd érg fanatiek, en 2 fanatiekelingen tegen elkaar, dat zou eens minder goed kunnen aflopen.
Toen gebeurde iets wonderlijks: op een dag was ik het gaas vergeten terug te zetten na het voeren, en ik kwam 's avonds om te controleren en alles af te sluiten. En wat was het geval? Ze zaten gezellig samen in een hoekje, met alle kleintjes!!
Ik vond het wel leuk en erg gezellig voor ze. En die kuikens zijn nu 2 keer zo goed beschermd natuurlijk! Maar alle buren die ik gesproken heb, zeggen dat dit niet normaal is. "álle broedse kippen maken met álle anderen ruzie als ze te dichtbij hun kuikens komen!" .......maar nu even niet dus! Dus vandaar dat ik je dit blijkbaar zeer unieke schouwspel niet wil onthouden.......
Na 2 weken gaan ze tijdens de warmste uren lekker met zijn zessen naar buiten in de zon. 
 "Lekker op de mesthoop naar wormpjes zoeken met je 2 (!) moeders, 
wat wil je als kuiken nog meer?"
Een prachtig uitzicht misschien?
Blij met deze liefdevolle samenwerking! :)